Leren in de baas z'n tijd? Doen!

Leren in de baas z'n tijd? Doen!

Regelmatig krijg ik van organisaties de vraag hoe zij het inrichten van de eigen academie moeten aanpakken. De vragen gaan over de communicatie naar de medewerkers, hoeveel cursussen de medewerkers moeten volgen en over het wel of niet ter beschikking stellen van tijd om te leren. Leren in de baas z’n tijd, wel of niet doen?

Niet doen

Zo sprak ik een tijdje geleden met een directeur van een MKB bedrijf die enthousiast was over het aanbieden van een eigen bedrijfsacademie aan de medewerkers. Hij vond alleen wel dat de medewerkers er in eigen tijd gebruik van moesten maken. De reden hiervoor was dat hij het met zijn bedrijf zwaar had. Hij investeert al in de opleidingsabonnementen voor zijn medewerkers en daarom verwacht hij van hen dat zij er thuis gebruik van maken. Hij wilde niet ook nog eens tegen de situatie aanlopen dat de medewerkers in de baas zijn tijd aan het leren waren.

Gedeeltelijk doen

Ik begrijp de directeur gedeeltelijk. Als de medewerkers de volledige werkweek productief zijn, leveren ze 100% van hun tijd rendement op. Maar worden de mensen hier gelukkig van en blijven zij week in week uit met passie hun werk doen? Als je investeert in jouw medewerkers op allerlei gebieden, raken zij steeds gemotiveerder en dat vertaalt zich uiteindelijk terug in de concurrentiekracht van de organisatie. Wanneer je medewerkers betrekt bij de organisatie door middel van formele en informele bijeenkomsten, hebben de medewerkers het gevoel dat ze mee mogen praten en beslissen. Hierdoor raken de medewerkers gemotiveerd en bevlogen.

Samen doen

Dit geldt ook voor leren en ontwikkelen. Als je verwacht dat een medewerker zelf verantwoordelijkheid gaat nemen voor zijn of haar ontwikkeling, kan dat alleen als je dit vanuit de directie ook aanmoedigt. Je kunt de medewerkers in eigen tijd laten leren, maar dan moet je de juiste cultuur neerzetten. Laat zien dat jij als directeur ook (in eigen tijd) leert. Daarnaast kan je het leren activeren door er een interne competitie aan te koppelen: ‘Wie heeft over vier maanden de meeste certificaten gehaald?’ Geef in het begin enige tijd overdag om te leren, bijvoorbeeld de eerste twee maanden, daarna bouw je dat af.

Wel doen

Kortom, het stimuleren om te leren doe je niet door te zeggen: “Hier heb je een opleidingsabonnement en ga maar thuis leren.” Dat doe je wel door te zeggen: “Wij vinden het belangrijk dat je af en toe leert, want dat is belangrijk voor jou als persoon en voor onze organisatie. Wij investeren in jou door middel van het bieden van een opleidingsabonnement en tijd. Je mag de komende twee maanden vier uren per maand tijdens werktijd leren. Je mag zelf bepalen wanneer je wilt gaan leren en waar. Je kunt achter je bureau gaan leren of je maakt gebruik van één van de tien computers in de trainingsruimte. De trainingsruimte is de komende twee maanden op dinsdag- en donderdagmiddag beschikbaar om te leren. Veel leerplezier!”

Als je medewerkers met plezier aan het werk zijn, zal de eigen verantwoordelijkheid om te werken aan de eigen ontwikkeling nooit een probleem zijn. Hij of zij zal zelf aan de slag gaan om kennis bij te houden.